lauantai 21. joulukuuta 2013

käännekohta

päivä päivältä valo on kadonnut niin kuin lumi maasta. oireet lähtivät pahenemaan saatuani väärän lääkkeen. oikeastaan olen ollut koko ajan huonommassa kunnossa, syksy on mennyt sykleittäin kuin parempi kausi-huono kausi.

olen alkanut kärsiä pahentuvasti hengenahdistuksesta, yskästä, sydänoireista, rintakivusta, kaulakivusta, palan tunteesta kurkussa, unettomuudesta, niveloireista, lihasheikkoudesta, ruokahaluttomuudesta, oksentamisesta. eilen ambulanssi tuli aamusta meille, kun leposykkeeni huiteli 200 ja vasempaa kättä poltteli. kysyivät muuten, olenko masentunut.

menin itse bussilla terveysasemalle. taas verikokeisiin, sydänfilmiin ja lääkärille. oloni oli fyysisesti ja henkisesti niin kamala. leposyke 122. lääkäri pyöritteli jälleen silmiään, mutta ymmärsi, että nyt ei ole kyse mistään psyykkisestä häiriöstä. ylilääkäriä oli aikaisemmin konsultoitu tilanteestani. olin kertonut, että kärsin raskauden aikana jo 110 leposykkeestä. neuvolassa sanottiin, että normaalia.

iltapäivällä tuli soitto. 
"sinulla on paha kilpirauhasen liikatoiminta."
käytännössä kilpirauhaseni ei eritä juuri lainkaan toista hormonia. 
helpotuksen kyyneleet valuivat silmistäni. vaikka pelkäänkin, että hoitamaton sairauteni on saanut aikaan kilpirauhasen suurentumisen ja siksi oksennan, yskin, kärsin nielemisvaikeuksista. onneksi saan hoitoa ja tutkimuksia kohta sisätautipoliklinikalla ja lääkkeet alkavat vaikuttaa viikkojen kuluessa. sydänlääkkeitä on syötävä myös.

tämä on silti paras joululahja, mitä voin saada: diagnoosi. en ole masentunut niin kuin kymmenet lääkärit ovat uskotelleet. vaikka olo onkin mennyt alakuloiseksi, kun elämäni on jatkuvaa kärsimystä, päivistä selviämistä. olen vähän katkera kaikille lääkäreille, miksi he eivät huomanneet aikaisemmin näin tavallista sairautta.

tasan kaksi viikkoa sitten se nainen rukoili Jeesuksen nimessä parantumistani. nyt minä alan parantua - vaikka siihen menee aikaa. 

17 kommenttia:

  1. Jes, hyvä kuulla että olet nyt löytänyt oikeat lääkärit (vaikka siinä kestikin) ♥ jaksamisia!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. niinpä, sanos muuta. kiitos paljon! <3 :)

      Poista
  2. On niin väärin, että noin tavallisesta sairaudesta pitää ehtiä kärsiä noin kauan! Ja että se yritetään menneisyyden perusteella laittaa kaikki pään piikkiin. Hyvää, parempaa joulua! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. niin on, aivan liian väärin. oon tavannut varmaan 20 eri lääkäriä, joista 4 yksityisiä ja loput tk/päivystyspuolelta.
      kiitos paljon, samoin sinulle <3

      Poista
  3. ♥ ihana kuulla että sait sen diagnoosin :)

    VastaaPoista
  4. Ihanaa lukea vihdoinkin jotain näin ihanaa, joka helpottaa myös itseänikin ajatellen sinua ja tilannettasi. Toivottavasti kaikki alkaa menemään vihdoinkin parempaan päin, jotta voisit viimeinkin keskittyä vain ja ainoastaan pieneen enkelipoikaasi ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. voi, kiitos ihanasta kommentistasi jälleen <3 ja anteeksi, etten aina ole vastannut.
      odotan niin sitä, että saan oikeaa hoitoa (ehkä leikkausta, apua), mutta tosiaan mua surettaa kamalasti, etten ole pystynyt kauheasti nauttia tästä vauva-ajasta. mutta nautin sen minkä pystyn. <3

      Poista
  5. Olen niin onnellinen kanssasi tuon diagnoosin saamisen ansiosta! ♥

    VastaaPoista
  6. Ihanaa kuulla tuo, olen onnellinen puolestasi.
    Minulla oli 8 vuotta sitten vakava masennus ja tuntuu siltä, etten ikinä pääse siitä eroon. Itse en enää ajattelisi koko asiaa, ellei siitä muistutettaisi mitä kummallisimmissa yhteyksissä.
    Jaksamista siihen asti kunnes lääkkeet vaikuttavat. Ja iloisia hetkiä vauvan kanssa!

    VastaaPoista
  7. Ihana kuulla! There is power in the name on Jesus! <3

    VastaaPoista
  8. Ihan loistavaa!

    Ja tosi tosi tosi hyvää joulua jo nyt! Oon niin ilonen, ku mietin sun tätä vuotta! Oot selvinny nii hienosti. Jumala on vastaunnu mun rukouksiin tässäki asiassa. Oot vaan niin arvokas ja erityinen!

    VastaaPoista
  9. Siis mitä ihmettä :o Luulisi, että vähän vähemmänkin vakavista oireista kärsittäessä ensimmäisenä tutkittaisiin laajempi verenkuva, jossa näkyisi kilpirauhasarvot. Tapauksessasi lääkärit ovat selkeästi mokailleet.

    Onneksi juttu selvisi, olen todella iloinen että saat nyt tarvitsemaasi hoitoa. Voimia ja ihanaa joulua ♥

    VastaaPoista
  10. Tahtoisin kertoa sinulle erään tarinan omasta elämästäni. Olen kertonut tätä muillekin, ihmiset ovat reagoineet kuka mitenkin. Sinun uskon ymmärtävän.

    Tästä on jo vuosia aikaa, olin seitsemännellä luokalla koulussa, kun äiti pyysi minua viemään juustomaitoa naapurin eläkeläispariskunnalle. Äiti pyysi tulemaan ajoissa kotiin, lämmittämään leivinuunia.

    Lähdin kävellen, sillä matka ei ollut pitkä. Pääsin perille ja juttelin pariskunnan kanssa yhtä sun toista.
    Sitten toinen heistä, nainen, sanoi yllättäen, että "sinulla on todella vahva suojelusenkeli". Pariskunta on uskovainen ja minä en niinkään, kuuntelin epäröiden, mutta annoin heidän puhua. Nainen jatkoi: "Emme edes tienneet, mihin aikaan tulet, ellei ovi olisi käynyt juuri ennen saapumistasi. Kysyin mieheltäni, oliko hän käynyt ulkona, mutta ei ollut."
    En oikein tiennyt, mitä olisi pitänyt ajatella.

    Oli jo pimeä, kun lähdin kävelemään takaisin kotiin, olin ollut kylässä paljon kauemmin kuin oli tarkoitus. Minulla ei ollut minkäänlaista valoa mukanani ja pelkään pimeää, joten koko matkan toivoin, että kulkisipa edes autoja maantiellä, että olisi jotain seuraa. Oli pyhäilta ja niin hiljaista, kuin voi syrjäisellä maalaiskylällä olla.

    Äärimmäisen epäedullisesta ajankohdasta huolimatta sillä kotimatkalla tapasin kaksi ulkoilemaan lähtenyttä naapuriani ja autojakin kulki ohitse yhtenään. "Näköjään koko kylä liikenteessä, mihinkähän ovat menossa." Lisäksi isäni soitti minulle, olettaen että olen jo kotona, pyytäen lisäämään puita leivinuuniin.

    Jos yksi noista olisi toteutunut kotimatkalla, olisi voinut syyttää sattumaa, mutta kaikki ne asiat sellaisena iltana.. Ei niitä vain voi selittää sattumalla.
    Sittemmin olen miettinyt kyseistä iltaa monta, monta kertaa, pohtien olisiko minulla todella enkeli. Mitä vanhemmaksi tulen, sitä enemmän huomaan asioita, jotka menevät toisin kuin voisi pelkän sattuman perusteella olettaa. Olen yhä varmempi siitä, että minulla todella on enkeli ja uskon asiaan yhä vahvemmin.

    Uskotko sinä enkeleihin?

    Näihin tunnelmiin, hyvää joulua ♥

    VastaaPoista
  11. Mahtavaa, että löytyi oikea SYY <3

    VastaaPoista
  12. ihanaa, toivottavasti nyt alkaisi vihdoin ja viimein helpottamaan ja tulis parempi olo taas <3

    VastaaPoista

Jokainen sana on merkityksellinen.
Vastaan kommenteihin blogiini.