torstai 3. heinäkuuta 2014

vauva 11 kk

hiljaiseloa blogissa olen pitänyt jo jonkin aikaa. olen ollut jatkuvasti menossa ja järjestellyt 1-vuotissynttäreitä. lisäksi oma koneeni on hajalla. kun vain vuorokaudessa olisi enemmän tunteja.

ruoka & uni

imetys jatkuu ja iltaisin menee n. 100 ml korviketta lisäksi. imetys on nykyään aikamoista sirkusta, kun vauvan huomio on kaikkialla muualla. jos menemme esim. kylään, otan suosiolla korviketta matkalle mukaan.

syömiset ovat alkaneet mennä taas huonommin, kun hampaita on tulossa. uusia makuelämyksiä ovat olleet mm. piimä, maitorahka, riisi, makarooni ja mansikka.
syödään 4-5 ateriaa päivässä. joskus vain 3, jos poika nukkuu enemmän päikkäreitä.

yöherätyksiä on edelleen 3-4 klo 22-09 välillä. parina yönä poika on huutanut maitoa, tunnin tai parikin. tuntuu kuin koko yöimetyksen lopettaminen olisi ollut turhaa.
päiväunia nukkuu 1-2, yhteensä 2-3 tuntia.

hampaat

tällä hetkellä vauvalla on 6 hammasta. neljä hammasta on puhkeamassa juuri nyt, joista kaksi on poskihammasta. itku ja huuto ovat jokapäiväistä, eikä päiväunistakaan tule oikein mitään. tämä on tähän asti rankin vaihe vauvavuodessa.

kehitys

tähtisilmä osaa seistä jo tuetta. ensimmäiset askeleetkin on otettu jo viikkoja sitten, parhaimmillaan 10 askelta. kohta hän lähtee kävelemään, minun pieni ihana vauvani.

uusia juttuja "leikeissä" ovat tavaroiden raahaaminen vessanpönttöön, kattiloilla leikkiminen, yleisen täystuhon aiheuttaminen kotiimme. pahin juttu on ollut vessanpöntön kannen irrottaminen ja sen raahaaminen eteiseen.

pieni osaa antaa pyydettäessä palikan tai muita tavaroita. osaa laittaa "muotopalloon" eri muotoisia palikoita. kuuntelee välillä tarkkaavaisesti puhetta ja jokaisen "ei"-sanan tullessa pudistaa päätään. muutenkin hän ymmärtää jo paljon uusia sanoja ja lauseita. tanssii musiikin tahtiin ja yrittää hyräillä itsekin. matkii auton ääntä: "bbbb..." ja naurua.
halailee pehmoleluja ja puskee minua ja isiä.

luonne

tähtisilmä on samanlainen kuin minä, liian kiltti. meillä on käynyt yksi toinen vauva ja joka kerta meidän poika on ollut tossun alla. vauvaystävä on vienyt tähtisilmän ruoat ja lelut käsistä, yrittänyt kaataa häntä, ottanut tutin suusta ja silti meidän vauva on vain istunut hiljaa eikä ole tehnyt elettäkään puolustukseksi.

vauva vaatii paljon huomiota ja tekemistä. vieraiden läsnäollessa on kuin aurinko, mutta äidille kiukuttelee. tulee puskemaan minua jos olen surullinen, ja jos taas nauran niin hänkin nauraa.

8 kommenttia:

  1. anna särkylääkettä, suppoa tms hammaskipuihin! helpottaa vauvan oloa ja omaakin, kun vauva tyytyväisempi! Ei se lääke pahasta oo jos ei joka pikkuitkusta anna. :) harvoinhan sitä omien kipujenkaan kans tulee ilman lääkettä kärvisteltyä.
    Tai toki oot saattanu lääkettä antaakin, mistäs minä tiedän.
    Tsemppiä itkuihin ja heräilyihin! ♥
    t. kolmen korvakierrepojan äiti

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kiitos paljon! <3
      on sullakin ollut tosi rankkaa, kun kaikilla pienillä ollut korvatulehduskierteet. :/
      oon antanut yöllä välillä särkylääkettä, mutta ei sillä oikein ole ollut vaikutusta. päivisin meillä hammaskipuilu näkyy eniten siinä, että vauva syö huonommin. mutta eiköhän se tästä.
      kiitos vielä vinkistä! :)

      Poista
    2. meilläkin pienimmällä tuli toissapäivänä hammas , samalla kun toisesta tulehtuneesta korvasta valuu märkää... mutta korvaputket helpottaa onneks, ettei oo kipuja. ootko käyny tarkistuttaan vauvan korvia, näillä meijän pojilla nimittäin on tulehtunu korvat aina hampaiden tullessa? :)

      Poista
  2. "Tavaroiden raahaaminen vessanpönttöön"

    Ihana :D :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. joo. :D mulle se ei ole niin hauskaa onkia joka päivä tavaraa vessanpöntöstä. :D

      Poista
  3. Oon kommentoinut sulle aiemminkin, mutta ajattelin vielä toistamiseen sanoa, että mun mielestä sulla on tosi kiva blogi. :) Tykkään tosi paljon!

    http://kristallikoruja.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. joo, muistan kyllä sut. :) kiitos paljon! <3
      kävin joskus vilkaisemassa blogiasi. pitää käydä uudestaan. :)

      Poista
  4. Sulla on tosi kaunis blogi. Mulle tuli paljon erilaisia tunteita ku luin tätä. Haluaisin itse tosi paljon vauvan , mulla on vauvakuume välillä enemmän ja välillä vähemmän. Tykkäsin ku olit kirjottanut äitiyden huonojaki puolia. Niitäki on ja ne mua just pelottaa.. :( Eniten pelottais miten tulee rahallisesti toimeen ja miten jää aikaa lemmikeille ja parisuhteelle. Onko sulla muuten lemmikkejä ? :)

    En oo kuitekaa vielä varmaankaa pitkään aikaan lasta hankkimassa,vaikka haluaisinki. Kuiteki ihana lukea sun elämästä ja muuteki. Tää on niin erilainen blogi ! :) Sitä mun piti kysyä,että ku kirjotit että oot joskus ainaki polttanut,niin pystyitkö olemaan lapsen saamisen jälkeenki polttamatta?

    VastaaPoista

Jokainen sana on merkityksellinen.
Vastaan kommenteihin blogiini.