lauantai 10. tammikuuta 2015

Viljaton ruokavalio

Ne alkoivat taas. Oireet.

Koko joulu oli kärsimystä jatkuvan yskän ja röyhtäilyn kanssa. Yhtenä yönä oksensin, koska olin tehnyt ratkaisevan virheen ja juonut iltapäivällä kahvia. Sama tulee, jos juon teetä. Suklaasta tulee kova yskä, silti söin konvehteja varmaan kaksi viikkoa putkeen.
Elimistöni ei enää kestä samoja asioita, mitä ennen raskautta.
Selasin jouluna ahdistuksissani nettiä ja mietin, että jotain pitäisi taas tehdä, mutta mitä.

Perjantaina minulle tuli tähdenlentoajatus ryhtyä viljattomalle ruokavaliolle. Sitä on pitänyt kokeilla jo aikaisemmin, mutta en ole ollut tarpeeksi motivoitunut. Sillä syönhän leipää 5-6 palaa päivässä.
Syksyllä kokeilin maidotonta ruokavaliota. Oireet katosivat hetkeksi, mutta palasivat tuntemattomasta syystä takaisin. Palasin takaisin maitotuotteisiin, tosin niitä olen myös vähentänyt.

Nämä kaksi päivää ovat olleet valopilkahteisia oireiden kannalta. Kauraa toki syön, mutta vehnä, ruis ja ohra (jälkimmäistä en oikeastaan edes syö) ovat kiellettyjen listalla. Ei mikään helppo tehtävä, kun imetyskin kuluttaa, mutta olen valmis tekemään mitä tahansa, jotta saisin oireet pois elämästäni.
ei enää näitä

Ps. Oli aivan mahtavaa kuulla teistä viime postauksen kommenteissa. Vastasin jokaiselle teistä. Käyhän lukemassa tästä♥ 

8 kommenttia:

  1. Tosi kurja kuulla, että oireet on palanneet :-( Munkin on täytynyt nyt jättää vehnä, ohra ja ruis pois ruuansulatusongelmien takia (tosin tähän mennessä oireet ovat vaan jatkuneet...). Kropan temppuilu pistää voimattomaksi (varsinkin sulla kun nuo oireet on noin vahvoja!), mutta ei lannistuta. Hurjasti voimia sinne! ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi ei, sullakin on oireita :( se on niin rankkaa. Ootko kokeillu vielä maidotonta ruokavaliota? Entä mitä oot nyt viljattomalla syöny esim. Aamu/iltapalalla?
      Toivottavasti sunkin oireet lähtis pois! Voimahalaus! <3

      Poista
    2. Maitotuotteita en oo käyttänyt ollenkaan/hyvin pienissä määrin jo viime keväästä asti, mutta eroa ei oireiden suhteen tunnu olevan :/ Aamupalalla syön yleensä manteli- tms kasvipohjaiseen maitoon keitettyä kaurapuuroa ja hedelmiä, iltapalalla sitten esim. 100% kauraleipää, joka ei ole hassumpaa :-)
      Samoin! <3

      Poista
    3. Voi, harmi :/
      Ootko kokeillu lisäaineetonta ruokavaliota? Mulla siitä oli vähän apua oireisiin.
      Hei, kiitos tosi paljon tosta kauraleipävinkistä. Pitää ostaa :) <3

      Poista
    4. Joo, ja sen ainakin heti huomaan jos juon light-limsaa tms, että ei ole ollenkaan hyvä vatsalle. Mutta täytyy tosiaan kiinnittää lisäaineisiin entistä enemmän huomiota :-)
      Tsemppejä! <3

      Poista
  2. Kyllä sä voit mutakakkua syödä gluteenittomanakin jos et vaan oo allerginen kaakaolle! Gluteeniton jauhoseos on tosi hyvän makuista (ei juurikaan huomaa eroa normaaliin vehnäjauholeivonnaiseen) ja tuollaisissa muna-sokerivaahdoissa / sokeri-rasvavaahdoissa käyttäytyy ihan normaalisti :) Tsemppiä sinulle elämääsi, toivottavasti saat oireet kuriin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. niin tosiaan :D
      mä en edes ajatellut, kiitos vinkistä! <3
      mä toivon kans todella, että tästä on apua!

      Poista
  3. Kiitos tosi paljon kommentista! :') Luen AINA sun blogia, joten tulin tosi otetuksi kun huomasin sulta viestin.

    Tosi kurja kuulla noista sun ruuansulatus? vatsan ärsytys? -ongelmista. Mun pitikin vastata jo aikaisemmin, sillä olen itse maidottomalla ja viljattomalla ruokavaliolla, joskin ihan omasta tahdostani. Luin paljon ravitsemuskirjoja, ja moni viittasi ettei kaupan maito ole lähellä enää luonnollista maitoa ja gluteeniviljat sovi usein ihmisravinnoksi. Olen huomannut ihon voivan paremmin, oloni keveämmäksi, energisemmäksi, ja että mahan turpoamiset sun muut jääneet vähälle. Jos kuitenkin tykkäät maitotuotteista ja leivästä, kuten itse, pari vinkkiäni on (joskin ei 100% saman makuisia niin hyviä):

    - kasvimaidot, oma lempparini on riisimaito. Hirssimaito on luontaisesti vähän makeaa, soijamaito "kermaisemman" makuista. Voit näillä usein korvata, samoin kookosmaidolla/kermalla, silken tofulla. Leivän päälle hummusta, tofua, kasvipohjaisia levitteitä, maapähkinävoita jne. Yosalla tai soijajugurtilla voi korvata jugurttihimoa, vaikka maku on vähän erilainen. Oatlyn kaurajäätelöt maistuu minulle ihan samalta kuin tavis!

    - Kaura (luomu tai kunnolla gluteeniton) on hyvää puuroissa, gluteenittomilla jauhoseoksilla, kookosjauhoilla, mantelijauhoilla jne. +psylliumilla voi leipoa yhtä sun toista. Olen itse tehnyt mm. pitsaa jauhoseoksella+mantelijauhoilla, ja hyvää vaikka koostumus ei ole ihan sama.

    - Pakastimesta löytää ihan hyviä gluteenittomia sämpylöitä, riisikakkuja, gluteenitonta pastaa (iherbissä tosi edullista), riisinuudeleita/vermiselliä.

    - Suomessa gluteeniton-osastolla tuotteita on heikosti ja kalliita, mutta itse hyllyistä löytyy gluteenitonta soijakastiketta tai maidotonta mitä-nyt-vain jne. Makeisiin nautintoihin tuo Oatlyn kaurajäätelö, raakasuklaa, taateli eväspatukat tai vaikka Wiener nougat (maidoton ja viljaton!). On ohjeita jauhottomiin mutakakkuihin, munakoisolasagneen (nam) jne. Tarvitsee alkuun vain vähän energiaa että kaikkea 'keksii'.

    Mietin muuten sun ongelmiin, että onhan allergiat rajattu kunnolla pois? Et varmaan ole kokeillut mitään Food Detector-kotitestejäkään ruoka-aine yliherkkyyksille?

    VastaaPoista

Jokainen sana on merkityksellinen.
Vastaan kommenteihin blogiini.