torstai 2. huhtikuuta 2015

10 parasta asiaa tällä hetkellä

Tuntuu, että blogissani on nykyään enemmän surua, joten päätin muistuttaa itseänikin siitä, että elämässäni on valonpilkkeitäkin.

1. Smoothie

Olen pari kuukautta syönyt lähes joka välipalaksi smoothien. Laitan smoothieen yleensä jotakin näistä: banaanin, marjoja, hedelmiä, kaurahiutaleita, jogurttia ja vettä/mehua. Joskus pelkkiä hedelmiä.
Parina päivänä olen tehnyt aamupalaksi puurosmoothien, se pitää nälkää pitkään.

2. Lenkkeily

Olen lenkkeillyt kohta 2 kuukautta. Aluksi jaksoin juosta vain 5 minuuttia, pidin 5 minuuttia taukoa, sitten taas juoksin. Nyt juoksen puoli tuntia pysähtymättä. Olen juossut pari kertaa viikossa. En juokse toistaiseksi pidempiä lenkkejä, kun pitää sen jälkeen jaksaa myös touhuta taaperon kanssa. Mutta ehkä kesällä juoksen tunnin lenkkejä. Tosin nyt maa lainehtii vetisestä lumesta, lenkkeily taitaa jäädä hetkeksi, kunnes maa on taas paljas.

3. Tähtisilmä ja puheen kehitys

Uusia sanoja ovat mennään, "iää", (isi), puu ja välillä tulee ihan "lauseita" esim. "iää täittää" (isi menee ulos). En malta odottaa, että pääsen keskustelemaan lapseni kanssa.
Muutenkin tuo valokimpale tuo elämääni niin paljon, etten tiedä, missä olisin ilman lastani. Tuskin ainakaan onnellinen. Minulle onnellisuus on aina ollut vaikeaa, mutta pystyn kokemaan onnea pienissä hetkissä ja erityisesti muistoissa.

4. Tulevaisuuden selkeytyminen

Olen ehkä vihdoin saanut vastauksen, mitä tulevaisuuteni näyttää. Tarkoitus olisi ensi syksynä palata sen verran koulun penkille, että teen opintoja kursseja kotoa käsin, mutta haluan kuitenkin vielä olla kotona lapsen kanssa. Toisaalta haluaisin jo nyt alkaa tehdä opintoja, mutta aika ei ehkä riittäisi, kun freelance-töitä on tulossa jonkin verran.

5. Refluksioireiden helpottuminen

Olen käynyt tämän vaiheen monta kertaa läpi. Muutamaksi viikoksi oireet ovat lievittyneet, sitten taas palanneet puolet pahimpina takaisin. Toivo on synnyttänyt minussa uuden elämän, joka on lakastunut yhtä nopeasti kuin se on alkanut kukkimaan.

Olen nyt viikon syönyt taas vehnää ja ruista, koska edessä ovat vielä allergiatestit. Jostain syystä oireeni ovat olleet vähäisiä huolimatta vehnän ja rukiin paluusta ruokavaliooni. Nyt todella haluan uskoa ja rukoilla, että oireeni olisivat vihdoin loppumassa.

6. Johdatus

Olen saanut rukoilla hyvän ystäväni puolesta, vaikka hän on agnostikko. Ja saanut kuulla, kuinka hyvä olo hänelle tuli sen jälkeen. Välillä tunnen johdatuksen vahvana, välillä taas se on viikkoja kadoksissa. Mutta yhä uudelleen löydän Jumalan elämästäni.

7. Yhteinen aika miehen kanssa

En ole ymmärtänyt yhteisen ajan tärkeyttä ennen kuin suhteemme joutui kriisiin. Kun on lapsi, parisuhde unohtuu helposti. Mutta olemme järjestäneet nyt yhteistä aikaa, mikä on tuntunut hyvältä. Viime viikolla testasimme uutta ravintolaa, ja pääsiäisenä olisi tarkoitus käydä ainakin kirkossa kahdestaan.

8. Unelmat ovat katkolla, eivät lakanneet

Elämäni meni uusiksi lapsen tulon myötä. Yhtäkkiä en enää pystynytkään toteuttaa itseäni taiteellisesti. Olen ollut aina taiteellinen, mutta nykyään ainoa taidemuotoni on oikeastaan blogin kirjoittaminen, koska aikaa ei yksinkertaisesti ole.
Vähän aikaa sitten luin jostain blogista kyseisen ajatuksen, ja tajusin, että mikään ei ole loppunut. Sitten kun olen 40-vuotias, Tähtisilmä on jo 20-vuotias ja todennäköisesti muuttanut kotoaan silloin. Kun kaverini vasta aloittelevat elämää lasten kanssa, olen vapaa toteuttamaan kätköksissä olleita unelmiani, ja siemailen parvekkeella viiniä.

9. Mignon-munat

Lapsuudesta muistan äidin piilottamat suklaamunat pihapiiriin, joista viimeisin oli Mignon-muna. Syömishäiriöaikoinakin minulle oli ehdottoman tärkeää saada Mignon-muna; vaikka sitten pitkän lenkin hinnalla. Muistan kun kerran söin kaksi Mignonia, ja siitä tuli aivan kamala syyllisyys. Tänä pääsiäisenä aion herkutella Mignonilla hyvällä omatunnolla.
Fazer on muuten pienentänyt mignon-munan kokoa vuosi vuodelta, jos joku on huomannut, hinta puolestaan on kallistunut.

10. Blogi

Olen blogannut vuodesta 2009, vaikka tämä blogi tuli vasta vuotta myöhemmin. Minulla on ollut tämän lisäksi kolme eri blogia: kaksi syömishäiriötä käsittelevää ja yksi novelliblogi.
Jotkut lukijat ovat pysyneet mukanani ensimmäisestä blogistani lähtien. Minulla on muutamia Facebook-kavereina, ja yhden lukijan olen tavannut pari kertaa; hän on tuntunut alusta asti aidosti kaveriltani, ei pelkältä lukijalta. Kaverini virkkasi Tähtisilmälle peiton jo ennen kuin olimme edes tavanneet. Se oli todella kaunis ele.

Olen saanut blogin kautta aika paljon yhteydenottoja: haastattelupyyntöjä, kuvausehdotuksia, opintonäytetöitä. Osaan olen lähtenyt mukaan, ja on ollut hienoa päästä mukaan mielenkiintoisin juttuihin.

Mutta tärkeintä on se, mitä blogi on antanut minulle: upeita kommentteja teiltä, yhä uudelleen rohkeisevia sanoja. Olen kuullut kokemuksianne, elämäntarinoitanne, mikä on tuntunut mahtavalta. Joka kerta kun avaan blogin ja siellä lukee "1 kommentti odottaa julkaisemista", sydämeni lyö lisälyönnin. Niin paljon rakastan kommenttejanne, ja teitä.

6 kommenttia:

  1. Ihana postaus! ♥ Iloa teidän pääsiäiseen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon! ♥
      Ihanaa pääsiäistä myös sulle! :)

      Poista
  2. Kommentoin hyvin vähän, jos ollenkaan, blogiisi, mutta mielelläni aina luen uusia juttuja.
    Hyvää kevättä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Muistan kyllä sinut, ja ihanan blogisi :)
      Ihanaa kevättä myös sinulle! <3

      Poista

Jokainen sana on merkityksellinen.
Vastaan kommenteihin blogiini.